torsdag den 28. maj 2015

Økonomiskriveri


Økonomi er et af mine ynglingsemner, jeg elsker at udregne, opdele og postere i en uendelighed.


Kan sidde aften efter aften, men regneark bare fordi det er underholdende :0)

Thomas, min bedre halvdel har det helt omvendt med økonomi og derfor er den i faste kasser og jeg plager ham ikke med det i tide og utide.. 

Men, det betyder jo ikke at det ikke bliver gjort noget ;-)

siden 1 januar har jeg nedskrevet fores forbrug i kategorier, for at skabe overblik. Det er såmænd ikke fordi det er bidende nødvendigt at spare, men hvem vil ikke helst bruge pengene på sjove ting :0)


Fordelingen ser sådan ud, at alle vores faste ting kører via budgetkonto. 

Vi får hver 400 kroner hver fredag, som dækker egne sager. hobbyes, Thomas' rygning, tøj, frisør, tøseture, jagtture osv. 

Mad, gaver, apotek, fælles restaurant osv kører fra forbrug - og det er den jeg nedskriver. (det gør jeg såmænd også med budgetten, men beløbet her til varierer ikke).


Hvordan gør I hjemme hos jer?



2 kommentarer:

  1. Hjemme hos os bruger vi såmænd det gammeldaws konvolut-system! det fungerer perfekt for os - ligesom madplan, en ugentlig indkøbsdag og lign. er et must når man har valgt at lave (mange) for et småt budget! Synes du er vild og sej at du ligefrem NYDER at holde hus og flytte rundt på jeres konti og hygger dig med det! respekt! jeg hader det men ved det er en fuldstændig nødvendighed her hos os. Vi er forskellige herhjemme - jeg er klart den der synes dårligst om at lege med penge men jeg har fx afskaffet mit dankort for mange år siden fordi jeg er nødt til at have pengene i hånden for at vide de er der og forstå at der er loft over hvad jeg kan bruge af ;0) - at have kontante beløb er super for mig! Jeres system med lommepnge tror jeg vi kunne drage nytte af ...det vil være dejligt at have en frit råderum hver især... jeg ville bruge på nydelse og ham min eneste ene ville...spare op og lægge til side! God weekend - og tak for din søde kommentar på min blog! ;09

    SvarSlet
  2. Tusind tak for din kommentar.

    Vi har faktisk netop nedlagt lommepengene, fordi vi endte i personligt råderum og mindre fælles. Vi under jo gerne hinanden, så derfor er alt fælles.
    kuvertsystement har vi også haft, men der sker på mystisk vis det at vi bruger hver en krone - og dermed langt mindre end når der hæves på dankortet.

    SvarSlet

Elisabeth 8 år :-)

I maj blev den her søde pige fejret, lige på den restaurant hun allerbedst kan li' Ønskerne er lego - så det skulle hun selvfølgeli...